Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Մենք դոնոր ազգ ենք»

«Մենք դոնոր ազգ ենք»
01.02.2019 | 05:05

«Իրատեսի» հյուրն է դերասան ԳԵՈՐԳԻ ՀՈՎԱԿԻՄՅԱՆԸ:


-Պարոն Հովակիմյան, Դուք դերասանի մասնագիտությանը տիրապետելու առաջին քայլերն արել եք Ձեր ծննդավայրում՝ Թբիլիսիի Ստեփան Շահումյանի (ներկայում՝ Պետրոս Ադամյանի) անվան դրամատիկական թատրոնին կից ստուդիայում: Առհասարակ թիֆլիսյան միջավայրին բնորոշ է թամաշայի, վառվռուն տարրերի առկայությունը, որն իր շեշտադրված արտահայտությունն է ստանում թատերական և կինոարվեստում: Այս իմաստով հայկական բեմերին, կինոմտածողությանը հարմարվելու դժվարություններ չե՞ք ունեցել:
-ՈՒնեցել եմ, բնականաբար: Յուրաքանչյուր մարդ մի տեղից մյուսը տեղափոխվելիս ունենում է որոշակի խնդիրներ: Բայց ես միշտ եմ ցանկացել տեղափոխվել Հայաստան: Բանակում ծառայելուց հետո որոշել էի գնալ Մոսկվա, ընդունվել ԹթԼԽ, բայց այդ հարցը ձգձգվեց, մինչև 1981 թվականը մնացի ու աշխատեցի Թբիլիսիում: Հետո ամուսնացա, ունեցա երեխա: Երբ երեխաս դարձավ վեց տարեկան, մոտեցավ դպրոց գնալու տարիքը, Հայաստան տեղափոխվելու մտադրությունն արդեն կոնկրետացավ: Թբիլիսիում հայկական դպրոցը, ցավոք, թույլ հիմքերի վրա էր, ես էլ դեմ էի, որ երեխաս հաճախի վրացական կամ ռուսական դպրոց: Այդպես եկանք Հայաստան: Կնոջս՝ դերասանուհի Սառա Համբարձումյանի հետ նախ գնացինք Սունդուկյանի անվան թատրոն, հանդիպեցինք Խորեն Աբրահամյանի հետ, որն այդ ժամանակ «Հացավան» ներկայացման վրա էր աշխատում: Լսեց մեզ, խոստացավ մեկ ամսվա ընթացքում պատասխանել: Հետո եղանք Փոսի թատրոնում, մեզ ասացին, որ դերասանի ազատ տեղ չունեն, որ դժվար թե կարողանան մեզ ընդունել: Հետո մեր բարեկամ Խաչիկ Չալիկյանից իմացանք, որ Հենրիկ Մալյանը թատրոն է ստեղծում, ու որոշեցինք դիմել նրան: Երբ մտանք նրա աշխատասենյակ, շատ ուրախացավ. պարզվեց մեզ ճանաչում է, տեսել է մեր խաղը և՛ Թիֆլիսում, և՛ երևանյան հյուրախաղերի ժամանակ: Նա հստակ ասաց, որ մենք աշխատանքի կանցնենք իր թատրոնում, ու այդպես հաստատվեցինք Երևանում: Իհարկե, անսովոր վիճակներ եղան, որոնց հարմարվեցինք: Նախ, Հայաստանում արվեստը, մշակութային միջավայրը ավելի լայն ընդգրկում ունեին: Թիֆլիսում մենք ավելի ինքնամփոփ էինք այն ժամանակ, վրացիների հետ գրեթե շփում չկար: Հիմա այդպես չէ, հայկական թատրոնն ավելի շատ է շփվում այլ թատրոնների հետ, դերասանները նկարահանվում են դրսում, համագործակցում օտարազգի ռեժիսորների և դերասանների հետ: Կամաց-կամաց հարմարվեցինք նոր մթնոլորտին: Իհարկե, Թիֆլիսի հսկայական՝ 1000-տեղանոց դահլիճից հետո վարժվել Մալյանի թատրոնի փոքրիկ բեմին ու 120- տեղանոց դահլիճին հեշտ չէր: Մալյանը հաճախ ասում էր. «Ժորա՛, ինչի՞ ես գոռում, հանգիստ խոսիր, էլի»: Իսկ ես դրան էի սովոր, Թիֆլիսի մեծ դահլիճում այդպես էի խաղացել: Իհարկե, նաև ոճական փոփոխություններ եղան մեզ համար: Թիֆլիսում ավելի շատ դասական ոճի մեջ էին խաղում, մեր կողքին կային դերասաններ, որոնք 1910-20-ական թվականներից էին եկել թատրոն: Օրինակ՝ Վրաստանի ժողովրդական արտիստ Վեներա Հակոբյանը, որի հետ կողք կողքի խաղացել ենք, թատրոնում է եղել դեռևս Սիրանույշի ժամանակներից, նրա խաղացած ներկայացումների ընդմիջումներին ելույթ է ունեցել: Իհարկե, Թիֆլիսում կային լավ ռեժիսորներ, լավ ներկայացումներ, բայց մեզ՝ երիտասարդներիս, ավելի շատ զբաղեցնում էին մասսայական տեսարաններում: Թերևս, 1970-ականների վերջին միայն սկսեցինք խաղալ նշանակալի դերեր: Հատկապես կինս էր ակտիվ, խաղում էր և՛ տղաների, և՛ աղջիկների դերեր: Այստեղ շատ բան ուրիշ էր, և մենք կարողացանք հարմարվել:
-Աշխատում եք Հենրիկ Մալյանի անվան թատրոնում, բայց պարփակված չեք միայն այդ թատրոնի սահմաններում. խաղացել եք Մհեր Մկրտչյանի անվան թատրոնում, Կամերային երաժշտական թատրոնում, «Մետրո» թատրոնում, Փոսի թատրոնում: Ասել է` պահանջված դերասան եք: Մալյանի թատրոնում խանդով չե՞ն վերաբերվում Ձեզ, երբ հաջողված կերպարներ եք ստեղծում այլ բեմերում:
-Չգիտեմ, երևի իրենց է պետք հարցնել: Բայց ինձ համար կարևոր էր հասկանալը, որ ես ցանկացած թատրոնում կարող եմ աշխատել: Դա երևի իմ բնավորությամբ է պայմանավորված, ես հեշտ եմ մերձենում մարդկանց հետ աշխատանքային վիճակներում: Գոնե ես չեմ նեղվել՝ լինելով այլ թատրոններում, խաղալով այլ թատերախմբերում: Ես ներողամիտ մարդ եմ, ամբիցիաներ չունեմ, սիրում եմ իմ աշխատանքը: Այս ամենը նպաստել է, որ ինձ կարողանամ դրսևորել տարբեր թատրոններում: Դա էլ էր ինձ համար մեծ դպրոց: Երբ խաղում ես տարբեր ոճեր ունեցող թատրոններում, հարմարվում ես այդ իրականությանը և ինքդ էլ քո կողմից ես ինչ-որ նորություն մտցնում դրանում: Կարծում եմ՝ ցանկացած դերասանի չի խանգարի ունենալ բազմազանության մեջ աշխատելու հնարավորությունը: Երբ դա չկա, մի տեսակ թթվում ես միևնույն վիճակի մեջ: Գուցե ոմանց համար դա էլ իր առավելությունն ունի, բայց ինձ համար տարբեր ռեժիսորների հետ աշխատելը, տարբեր ստեղծագործական մոտեցումների մեջ գտնվելը շատ հետաքրքիր է:
-Ռեժիսորների առումով, կարծում եմ, բողոքելու տեղ չունեք: Անգամ Փարաջանովի հետ եք աշխատել, խաղացել եք նրա «Աշուղ Ղարիբ» ֆիլմում: Դժվար չէ՞ր աշխատել, շփվել այդ անկանխատեսելի, ամենաբարդ խնդիրները կինոյում առաջ քաշող և իրագործող հանճարի հետ:
-Չէ՛, դժվար չէր. կարծում եմ՝ ցանկացած դերասան կարող էր աշխատել նրա հետ: Նա տրադիցիոն ռեժիսոր չէր, նրա ֆիլմերը զուտ ֆիլմեր չեն, դրանք գեղանկարչություն են, չգիտես, թե էլ ինչ են:
-Պլաստիկա են, պոեզիա…
-Այո՛, Փարաջանովի ֆիլմերում ամեն ինչ կա: Աշխատանքի ընթացքում նա ցույց էր տալիս, թե ինչ է իրեն պետք, և մենք անում էինք: Պիտի ասեմ, որ նա մեզ շատ ազատ էր թողնում: Ես այդ ֆիլմում նկարվեցի չորս-հինգ օր: Նկարահանումները կատարվում էին Ադրբեջանում՝ Շեքի քաղաքում՝ մի մեծահարուստի առանձնատանը, որը շատ գեղեցիկ էր, խճաքարերով զարդարված: Ես Փարաջանովին ծանոթ էի 1985 թվականից: Երբ լինում էի Թիֆլիսում, անպայման հյուր էի գնում նրան: Այն դերը, որ խաղացի ես, ի սկզբանե նախատեսված էր Ֆրունզիկ Մկրտչյանի համար: Բայց Ֆրունզիկը չկարողացավ մասնակցել նկարահանումներին, և շատ անսպասելի հրավիրվեցի ես: Առավոտ շատ վաղ ծեծեցին մեր դուռը, ես լարվեցի, անհանգստացա այդքան վաղ այցելությունից, վատ կանխազգացումով բացեցի փոստատարի բերած ծրարն ու կարդացի. «Արագ եկ Շեքի՝ նկարահանման: Փարաջանով»: Անհանգստությանը փոխարինեց այլ զգացողություն՝ ուրախությունից ծնկերս սկսեցին դողալ: Շատ հետաքրքիր էր աշխատանքը այդ ֆիլմում: Փարաջանովը իր ֆիլմերի հեղինակն է սկզբից մինչև վերջ: Մյուսների ներկայությունը զուտ պայմանական էր, բոլորի գործն ինքն էր անում: Եվ աննկարագրելի մարդ էր, հիանալի զրուցակից, պատմություններ էր պատմում՝ հնարովի, իրական: Հնարովին, իհարկե, ավելի շատ էր: Երբեք չէիր դադարում զարմանալուց:
-Հայ հանրությունը դերասանին առավելապես ճանաչում է կինոդերերի միջոցով: Ձեր խաղացած ո՞ր կինոդերն է առավել ժողովրդայնություն վայելում:
-Ես ավելի շատ խաղացել եմ փոքր դերեր: Ցավում եմ, որ հայ հասարակությանը ծանոթ չէ Կոնչալովսկու «Հիմարների տունը» ֆիլմը: Այն Վենետիկում արժանացել է գլխավոր մրցանակի: Ընդգրկված է եղել նաև «Օսկար» մրցանակաբաշխության ֆիլմացանկում: Այդ ֆիլմում իմ խաղացած կերպարը շատ հետաքրքիր է, ասելիքի առումով՝ հարուստ: Թեման ռուս-չեչենական պատերազմն է:
-Էդգար Բաղդասարյանի «Սիմոնի ճամփան» ֆիլմում աշխարհից կտրված գեղջուկի դեր եք կատարում, որն իր նման մի խումբ մարդկանց հետ ակամա հայտնվել է աշխարհաքաղաքական իրողությունների խաչմերուկում: Կարելի՞ է ասել, որ հայ մարդը, որտեղ էլ ապրի, ինչ հետաքրքրությունների ու նպատակների ուղեծրում էլ գտնվի, միևնույն է դառնում է խոշոր անցուդարձերի առանցք:
-Այո՛, այդպես է: Բայց իմ խաղացած կերպարը նաև ունի իր առանձին կյանքը: Լինելով այդ գեղջկական հասարակության մեջ՝ նա առանձնանում է բոլորից, տարօրինակ հագուկապ ունի, տարօրինակ պահելաձև, որը զարմացնում է մյուսներին: Նա իր շուրջը կատարվող իրադարձություններից վեր է դասում իրեն, և դա ներկայացվում է հումորով:

-Կարճամետրաժ մի ֆիլմում եք նկարահանվել՝ «Անպետքը», որն արժանացավ մասնագետների ու հանդիսատեսի հակասական գնահատականներին: Այդուհանդերձ, կարևոր մի ուղերձ կար այս ֆիլմում՝ մարդուն ապրեցնողը ուրիշին օգտակար լինելու գիտակցումն է: Մարդն ավելի շատ ապրում է ուրիշների՞, թե՞ իր համար:
-Ւսկ ինչո՞ւ ոչ: Երբ մարդու մեջ առաջանում է այն կասկածը, որ նա այլևս անելիք չունի, որ իր կյանքն ավարտված է, և երբ այս մտքերը նրան հասցնում են դեպրեսիայի, մարդը որոշում է ինքնասպանություն գործել: Եվ հանկարծ պարզվում է, որ ինքն ինչ-որ մեկին պետք է, հանկարծ հասկանում է, որ ինքն իզուր չի ապրում: Սա նրան հետ է պահում իր մտադրությունից: Այո՛, մարդիկ պիտի իմանան, որ իզուր չեն ապրում, որ պետք են մեկմեկու: Այս գիտակցումից կյանքը դառնում է լիարժեք, գունեղ, իմաստալից: Էլ ինչի՞ համար ես ապրում, եթե չպիտի օգնես մարդկանց, չպիտի նկատես, գնահատես ուրիշներին: Եթե այս մտածողությունը համատարած լինի, ինձ թվում է՝ պատերազմներ չեն լինի:
-Այնինչ կյանքը ցույց է տալիս, որ երկրագունդը անվերջանալի պատերազմների հորձանուտում է, և դրանից զերծ չէ նաև մեր հայրենիքը:
-Ցավոք, այդպես է: Միշտ մտածում եմ, թե ինչու են մեզ անընդհատ խփում, ոտնահարում, ճնշում: Փա՜ռք Աստծո, այդքանով հանդերձ, մենք կարողանում ենք վերապրել:
-Կարծես թե այս մոլորակի վրա մեզ վիճակված գլխավոր առաքելությունը հենց վերապրելու առաքելությունն է, այո՞:
-Փաստորեն այդպես է ստացվում: Բայց բոլոր դեպքերում մենք դոնոր ազգ ենք. գնում-խառնվում ենք այլ ազգերի, այլ պետությունների և նպաստում ենք, որ նրանց մշակույթը, տնտեսությունը, գրականությունը, մյուս ասպարեզները վերելք ունենան: Հետաքրքիր գեն է հայի գենը: Ես դա նկատել եմ նաև այն քաղաքում, որտեղ ծնվել-մեծացել եմ: Մեզ՝ հայերիս, խանդով էին նայում վրացիները:

-Այո՛, հային հալածելու հիմնական պատճառը նրա արժանիքներն են, այն դեպքում, երբ տրամաբանորեն դրանք պիտի հիացմունքի, գնահատանքի առիթ տային:
-Իսկապես, մեր գլխին անվերջ խփում են, որ հանկարծ աչքի չընկնենք, մեր որակները ցույց չտանք: Ցավալի փաստ է սա: Ես շատ եմ սիրում աշխարհը, բայց այդ աշխարհում մեծ անարդարություններ են կատարվում մշտապես: Տարիներ առաջ մեկնում էինք Կանադա հյուրախաղերի, ինքնաթիռով թռչում էինք տասը ժամ: Վերևից նայում էի երկրագնդին ու մտածում, որ ինչ-որ տեղերում մարդիկ իրար միս են ուտում, իրար են սպանում՝ չգիտես ինչի համար: Երկրի վրա այդ պատճառները շատ մեծ ու կարևոր են թվում, իսկ երբ երկնքից ես նայում, դրանք այնքա՜ն փոքր են, այնքա՜ն ճղճիմ: Մի՞թե էս հարցերը լուծում չունեն: Բայց մեկ էլ նայում ես, որ քո պատմական հուշարձաններն են քանդում, պղծում: Ի՞նչ անենք, չփրկե՞նք: Դե դա էլ նշանակում է, որ պիտի կռիվ տաս, քոնը պաշտպանես, ու դա դառնում է պատերազմ: Ինչո՞ւ է էսպես. թող բոլոր հուշարձաններն էլ պահպանվեն, մերն էլ, ուրիշինն էլ, ինչ է, չի՞ կարելի: Մեզ զոռով ստիպում են պատերազմել, չնայած շատ խաղաղասեր ազգ ենք: Մեր գենի մեջ պատերազմելու մղումը չկա, մենք պատերազմում ենք պաշտպանվելով: Եվ եթե պաշտպանվելով հաղթում ենք, ինչպես ղարաբաղյան պատերազմի դեպքում, փա՛ռք Աստծո:
-Ի՞նչ ստեղծագործական նախագծերում եք ներգրավված վերջին շրջանում:
-Վերջին երկու-երեք տարիներին կինոյում զբաղվածությունը բեղմնավոր էր՝ հատկապես կինոռեժիսոր Մհեր Մկրտչյանի շնորհիվ: Նկարահանվել եմ «Կյանք ու կռիվ», «Հոսանքին հակառակ», «Լյուդվիգ անունով ոզնին» ֆիլմերում: Երկու տարի առաջ «Հերոկրատիա» վրացական քաղաքական սերիալում եմ նկարվել: Անցյալ տարվա հոկտեմբեր ամսին եմ նկարահանվել մի ֆիլմում, որի պրեմիերան երևի կլինի մարտ ամսին: Կոչվում է «ԱԿԱ»: Ռեժիսորն է Արմեն Միրզոյանը: Կարծես թե մեծ գումարներ են ներդրված ֆիլմի վրա, ռուսաստանաբնակ հայ մարդ է հովանավորը: Հուսամ՝ հետաքրքիր ֆիլմ կլինի: Նույն այդ մարդկանց նախագծով պատրաստում ենք ներկայացում ղարաբաղյան պատերազմի թեմաներով: Նախնական վերնագիրն է «Անմահների երկիրը»: Ներկայացումը կլինի պատանի հանդիսատեսի թատրոնում: Ծրագիր ունենք ֆիլմ անելու Վարդան Մամիկոնյանի դստեր՝ Շուշանիկի մասին: Սա հայ-վրացական նախագիծ է: Շեշտադրվում է այն գաղափարը, որ Շուշանիկը կարողացավ վրացիներին հետ պահել քրիստոնեությունից հրաժարվելու մտադրությունից: Գրական հենքը Հակոբ Ցուրտավելու վկայությունն է՝ «Շուշանիկի տանջանքները» վերնագրով: Կարծում եմ՝ սա նույնպես հետաքրքիր գործ կլինի: Հանդիսատեսն է տալու, ի վերջո, մեր աշխատանքի գնահատականը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5669

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ